Recept: Aardappeltjes uit de oven

Aardappels kan je op ontzettend veel manieren klaarmaken. Mijn favoriete bereidingswijze is toch wel de oven. Een enkele keer gekookte aardappels eten vind ik nog best lekker, maar mijn favoriet zijn toch wel deze aardappels.

Zelf gebruik ik dit recept altijd als ik niet weet wat voor bijgerecht ik moet maken of wanneer ik zin heb in Spaanse tapas. Dan zitten deze ‘patatas bravas’ er sowieso bij. Je kan precies het onderstaande recept volgen, maar nog leuker is het om met je eigen smaak en inzicht aan de gang te gaan. Gooi er een extra knoflook teentje bij of voeg nog extra kruiden toe. Zolang je maar proeft of het nog lekker smaakt ;).

DSC_0024

Benodigdheden voor 2 personen:

  • 500 gram aardappels (vastkokend of whatever, kijk maar wat je in huis hebt)
  • 1 grote ui (of een rode ui, ook lekker)
  • 2 teentjes knoflook
  • hele grote snufjes peper, zout, paprikapoeder en eventueel wat cajunkruiden
  • olijfolie

Bereiding:

Verwarm de oven voor op 220 graden. Schrob ondertussen de aardappels goed schoon (we gaan ze Γ©cht niet schillen) zodat er geen vuil meer op de schil zit. Snijd de aardappels op partjes en zorg dat de partjes gelijke grote hebben*. Dep de aardappels droog en doe ze in een grote ovenschaal waar de aardappeltjes goed naast elkaar kunnen liggen.

Snijd de ui op halve ringen of op stukjes en voeg aan de aardappeltjes toe. Snijd de knoflook op kleine plakjes of stukjes (voor de makkelijke mensen: pers de knoflook gewoon uit in een knoflookpers) en voeg ook deze toe aan de aardappeltjes.

Bestrooi het geheel met de kruiden en genoeg olijfolie en roer door elkaar. Herhaal dit nog een keer zodat alle aardappeltjes besprenkeld zijn met olijfolie en de kruiden.

Zet de ovenschaal in de voorverwarmde oven en laat ze garen en een mooie goud bruine kleur krijgen in ongeveer 30 Γ  45 minuten (ligt dus aan de grote van de aardappels). In mijn recept hebben ze zeker 45 minuten nodig.

DSC_0040

*Kies zelf of je grote of kleine partjes wil. Hoe groter de stukken, hoe langer het duurt voordat ze gaar zijn.

Smakelijk!

 

Comments
10 Responses to “Recept: Aardappeltjes uit de oven”
  1. Dit ziet er absoluut perfect uit !
    Wat een leuke en creatieve blog heb je =D

  2. marijedroomt zegt:

    Mmmm, is ook lekker met knoflook en rozemarijn! :)

  3. Samantha zegt:

    Klinkt lekker, ga ik volgende week denk ik voor mijn vriend maken! :D

  4. Kim zegt:

    Aardappeltjes uit de oven zijn altijd heerlijk! Leuke blog heb je trouwens :)

  5. Ohhhhhhh ik ben dol op aardappeltjes, zeker uit de oven!

    Ps. Win een lomo camera op mijn blog! :-)

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] zelf wat hij wil eten. Bij een tapas avondje horen ook de aardappeltjes waar ik al eerder het recept van plaatste. Maar ook de tortilla mag niet […]



Geef een reactie

  • Volrecepten

    Topblogs met recepten
