Veggie Food 1: Open lasagne

Het lijkt op mijn blog misschien dat ik erg van ongezonde dingen houd. Er zijn al aardig wat ‘slechte’ en ‘ongezonde’ gerechten voorbij gekomen. Natuurlijk houd ik daar van! Maar ik vind het ook heel leuk om bewust met mijn eten bezig te zijn. Ik eet niet biologisch en ben ook zeker geen vegetariër. Maar ik vind het wel leuk om me daar mee bezig te houden. Mis ik iets in een gerecht als ik vegetarisch kook? Af en toe probeer ik vegetarisch te koken. Het is natuurlijk veel gezonder dan elke dag grote stukken vlees of vis, maar nog belangrijker… Het is goed voor het milieu!

Om hier meer mee te doen, heb ik besloten om elke week (minimaal) één keer vegetarisch te eten. Soms gebruik ik een vleesvervanger, maar ik vind het nog leuker om een gerecht in elkaar te draaien waar je het vlees totaal niet mist. Ik hoop, door het één keer in de week te doen, dat het een gewoonte wordt. Ook zou het leuk zijn als ik andere mensen aanzet om wat meer bewust te zijn van hun voeding. Maar het voornaamste is natuurlijk laten zien dat lekker eten niet verbonden hoeft te zijn aan vlees of vis. Vandaar mijn eerste vega recept:

Open lasagne met tomaat en spinazie

PicMonkey Collage

Benodigdheden voor 4 personen:

  • 12 verse lasagne bladeren (ik kocht ze in de bonus bij Albert Heijn, 250 gram)
  • 800 à 1000 gram verse spinazie, gewassen
  • 250 gram cherry tomaatjes, gehalveerd
  • 4 grote trostomaten, op stukjes gesneden
  • 2 bollen mozzarella
  • 1 ui, op kleine stukjes gesneden
  • 1 knoflook teen, geperst
  • handje basilicum
  • olijfolie
  • peper en zout

DSC_0025

Bereiding:

Breng een grote pan met water aan de kook.

Verhit ondertussen wat olijfolie in een wokpan en laat de spinazie slinken. Voeg elke keer spinazie toe, totdat de pan gevuld is. Laat slinken (roer zodat alle spinazie slinkt) en haal het weer uit de pan. Herhaal dit totdat alle spinazie geslonken is.

Doe in dezelfde wokpan weer wat olijfolie en voeg daaraan de ui en knoflook toe. Fruit even en voeg dan de tomaten toe. Laat 5 à 10 minuten pruttelen en roer af en toe. Voeg de basilicum toe en laat nog een paar minuten pruttelen. Maak op smaak met peper en zout. Voeg uiteindelijk de spinazie toe en roer goed door elkaar. Je kan de saus nu op zacht vuur zetten zodat je ondertussen de lasagne bladeren kan koken.

Voeg in de pan met kokend water wat zout toe en de lasagne bladeren. Let op dat de lasagne bladeren niet aan elkaar plakken, gebruik daarvoor een schuimspaan. Kook de lasagne bladeren 4 minuten en haal ze dan uit het water.

Leg een lasagne blad op een bord en schep daar wat saus over. Bedek weer met een lasagne blad en herhaal dit. Eindig met een klein beetje saus. Scheur de mozzarella bolletjes uit elkaar en leg dit boven op de lasagne.

DSC_0029

De kunst is om alles warm op tafel te krijgen. De lasagne en de spinazie koelen snel af. Gebruik bijvoorbeeld voorverwarmde borden. Lukt het niet? Dan zeg je gewoon dat het de bedoeling is dat het een lauw gerecht is ;).

Bon appetit!

Comments
9 Responses to “Veggie Food 1: Open lasagne”
  1. hmm ik houd wel van dit soort recepten:) En op deze manier is het ook een keer anders gepresenteerd, leuk!

  2. PS by Dila zegt:

    Ik maak wel vaker oven lasagne, maar nog nooit zo’n open lasagne gemaakt, toch een keer doen want het ziet er wel leuker uit. ;)

  3. Bee zegt:

    OMG ziet er meeeega lekker uit. dit ga ik zo eens proberen!

  4. Mylene zegt:

    Lekker! Ik ben echt dol op mozzarella dus dit moeeeet wel lekker zijn, haha.

  5. Mariska zegt:

    Wat leuk, open lasagne! Ziet er lekker uit.

  6. Dina zegt:

    Oh dit ziet er heerlijk uit!

Geef een reactie

  • Volrecepten

    Topblogs met recepten
