Recept: Zalmburger met wasabimayonaise

DSC_0580

Deze heerlijke zalmburger maakte ik van de week klaar. Het schijnt goed voor je te zijn om een paar keer op de week (vette) vis te eten. Daarnaast vind ik zalm super lekker. En toch vergeet ik vaak om zalm te eten. Ik pak veel sneller naar kip, gehakt of garnalen. Het werd dus echt eens tijd voor zalm. Want was is het toch altijd lekker. Zeker deze variant! En stiekem ben ik ook wel een beetje trots, want wat ziet het er leuk uit.

Zalmburger

Benodigdheden voor 2 burgers:

  • 2 pitabroodjes (of andere broodjes naar keuze)
  • veldsla
  • wasabimayonaise
  • 300 gram zalmfilet
  • 3 bosuitjes
  • 2 tl sojasaus
  • 2 tl ketjap
  • 1 el paneermeel
  • peper en zout
  • olie
  • keukenmachine
  • tosti ijzer

DSC_0589

Bereiding:

1. Snijd de zalm op stukjes en maak de bosuitjes schoon en snipper deze (alleen het witte en lichtgroene gedeelte gebruiken).

2. Doe dit in de keukenmachine en voeg hier de ketjap, sojasaus, paneermeel en peper en zout aan toe. Maal tot een pappig mengsel.

3. Maak je handen nat en vorm van het mengsel twee grote ballen en maak ze een beetje plat. Leg ze (als je tijd hebt) nog even in de koelkast.

4. Verhit de olie in een koekenpan en verhit ondertussen ook het tosti ijzer. Grill de pitabroodjes in het tosti ijzer en bak ondertussen de burgers in de pan. Bak de burgers op niet al te hoog vuur totdat ze aan beide zijden bruin zijn (omkeren dus).

5. Snijd de pitabroodjes open en beleg ze met wat veldsla. Leg hier de zalmburgers boven op en maak af met wat wasabi mayonaise (zie ‘recept’ hieronder).

6. En smakelijk eten!

DSC_0590

Wasabimayonaise

Eigenlijk mag je dit geen recept noemen. Ik heb recepten opgezocht om wasabimayonaise te maken en mijn mayonaise doet die recepten geen eer aan. Maar soms moet je roeien met de riemen die je hebt, zal ik maar zeggen.

Meng 4 eetlepels mayonaise met wasabipasta (heb je wasabipoeder in huis? gebruik dat dan!). Heel goed roeren zodat de wasabi helemaal ‘oplost’ en zodat niet opeens je mond in de fik kan vliegen.

Comments
3 Responses to “Recept: Zalmburger met wasabimayonaise”
  1. Oh my ziet er echt superlekker uit!

  2. Wow lijkt me lekker! Wasabi mayo is een goede twist, standaard mayo zou beetje saai zijn. Water loopt me al in de mond.

  3. Femke zegt:

    Mmm, lijkt me heerlijk! Ga ik zeker eens proberen!

Geef een reactie

  • Volrecepten

    Topblogs met recepten
